Belépés
zgfumag.blog.xfree.hu
Ha azért nézel , mert ez a munkád, jó munkát kívánok! GYÁVA NÉPNEK NINCS HAZÁJA! Minden nemzetnek olyan kormánya van aminöt érdemel. Ha valami... Zámbori Gusztáv
1957.12.05
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Zsidók a költözködo pogány mag
  2008-03-05 20:46:30, szerda
 
  Zsidók a költözködo pogány magyarok közt

A költözködo magyarok és kozárok közti kapcsolatok. - A zsidó vallás mint a kozár birodalom uralkodó vallása. - A kozárok a zsidó val­lást terjesztik. - Hittérítéseik a Kaszpi-tenger nyugati partvidékein. - Az oroszok, Volga-melléki bolgárok, al-dunai bolgárok közt. - A Chaliziok zsidó hitérol szóló tudósítás. - A birodalmuk megsemmisítése után elme­nekülo kozárok a zsidó vallást terjesztik Oroszországban. A Kaukázusban. A tatárok közt. - Zsidó tanok s elemek a költözködo magyarok közt. - Ha­zai történetírók idevágó nyilatkozatai. - A kabarok. -Az Árpád hadaihoz csatlakozott kozárokkal zsidóhituek is jönnek be az országba. - A Zsiday nemzetség. - A ,,zsidó" szó. - A magyarok közt levo zsidóhituek csak külsoleg veszik föl a zsidó vallást. - A héber és a magyar nyelv közt nincs semminemu benso vagy külso összefüggés. Habár Pannóniában már a magyarok megérkezése elott is élték zsidók, a magyar zsidók története mégsem ezekkel az Árpád hadai által itt talált zsi­dókkal indul meg, hanem még a honfoglalás elotti idokben és hazánktól tá­vol eso vidékeken. A magyarok és a zsidók ugyanis történeti szemkörünk legvégso határain találkoztak, és már azokban a régi idokben, amidon írott tudósításaink a magyarokról egyáltalán legeloször tesznek említést, igen közel érintkezésbe jutottak egymással. Midon a magyarok és zsidók közt fennállott e legrégibb kapcsolatokat, melyek a magyar zsidók történetének elso két századára dönto befolyást gyakoroltak, kutatni akarjuk, a honfoglaló magyar hadakat egész odáig vissza kell kísérnünk, ahonnét kiindultak, vagyis az Az ovi és a Fekete­tengenol észak felé terjedo Lebedia tartományig, ahol az osi hazájukbó( ki­költözködött magyarok a honalkotás elott, 884 óta, tudvalevoleg több évig laktak, a kozárok földjén s ezek toszomszédságában. A két ,,vérrokon, egy törzsrol szakadt nép" közt, mely egymással már régóta érintkezésben állott, csakhamar a legbensobb viszony fejlodött ki. Kozárok és magyarok, kiket az orosz évkönyvek egyaránt ugoroknak, az elobbieket fehér, az utóbbiakat fekete ugoroknak neveznek, és akik való­színuleg csak szójárásilag különbözo nyelvüket egymástól eltanulták, szo­ros szövetséget kötöttek. S a kozár, hogy e szövetséget, melyre a * Az eredeti szöveghez tartozó jegyzeteket a könnyebb érthetoség érdekében melloztük­ nyugtalankodó s harcias szomszédnépekkel szemben nagy súlyt vetett, megerosítése és biztosítsa, a Hét-magyar egyikének, Elodnek, Álmos után a magyarok legtekintélyesebb vajdájának, egy elokelo kozár not adott fele­ségül.

A két nép közt a barátságos viszony még akkor sem szunt meg, mi­don a magyarok a besenyok által Lebediából kiszoríttatván, Etelközbe köl­tözködtek, tehát a kozároktól távolabb estek. Itt is a kozár khágán volt az, aki, hogy a régi szövetség meg ne lazuljon, s hogy frigytársai szétforgá­csolt erejét összpontosítsa és emelje, követséget küldött Elod vajdához, kit az egész magyar nemzet fejedelmévé akart megtenni.

Elod vonakodása után újabb követeket küldött a magyarokhoz, hogy velük az egy közös fe­jedelem szükségét megértesse és nekik, mint a fejedelemségre legalkalma­sabbat, Árpádot ajánlja. S a magyarok ,,hajlottak a jó tanácsra", és Árpádot ,,kozár módra paizson fölemelvén, vezérökké, fejedelmökké nevezték". E kozárok nagy része pedig, orosz, arab és zsidó kútfok összevágó tudó­sításai szerint, amint ezt az összes tudományos világ és újabb hazai törté­netíróink is egytol egyig elismerik, a VIII. század második felében zsidó vallásra tért. Országuk a vallásos türelemnek épp oly ritka, mint utánzás­ra méltó szép. példáját mutatta: zsidók, mohamedánok és pogányok, utóbb még keresztények is, békés egyetértésben éltek ott egymás mellett.

De a két kozár államfo: a khágán és a pech (bég), az egész udvar, az állami hi­vatalnokok és tisztviselok, a törzsfok és vezérek, valamint a hadsereg tiszt­jei és magasabb rangú katonái mindnyájan a zsidó hitet vallották. A pogány magyarok tehát már Lebediában találkoztak zsidókkal, és a zsidó vallással már kozár szövetségeseiknél megismerkedtek. Hogy ezen, hazai történetíróink által is elismert történelmi tények a ré­gi magyarokra való befolyását világosan megérthessük, szükséges, hogy a zsidó vallásnak a kozárok által történt felkarolását helyesen fogjuk fel, il­letoleg magyarázzuk. Azon vallásos közönynél fogva ugyanis, mely a régi magyarokat, vala­mint a velük rokon kozárokat, bolgárokat, kunokat, besenyoket stb. jellem­zi, e népek ,,mihelyt fejlettebb, az értelmet és a szívet kielégítobb, positiv vallásokkal jutottak érintkezésbe, azokat az egyszeru, elégtelen osvallásuk­kal könnyen föl is cserélték vagy legalább egybevegyítették." E körül­mény, mely mint fentebb láttuk, a Duna-melléki bolgároknál is kirívóan mutatkozik, megmagyarázza azt, hogy a pogány kozárok közt mind a há­rom monotheistikus vallás korán és gyorsan elterjedt: az iszlám, mely kü­lönösen Perzsiából hatolt be hozzájuk; a zsidók vittek oda magukkal, de amellyel a mai Oroszország déli részének Ázsiából bevándorolt zsidó os­lakossága által is megismerkedhettek; végre a kereszténység, melyet köz­vetlenül Byzancziumból terjesztettek. A Perzsia és Byzanczium, s így az iszlám és a kereszténység mindin­kább terjeszkedo befolyása közé beékelt kozár fejedelmek soká ingadoztak az országukban meghonosult különféle vallások között. De minthogy, ha a Koránt elfogadják, Perzsia, ha pedig a keresztet, Bizanczinum nyert volna kiváló befolyást országukra: 740 körül a semleges zsidó vallást választot­ták államvallásnak, mivel önállóságuk, a két nagy szomszéd birodalom kö­zött, így volt leginkább biztosítva. Innen az a különben oly feltuno jelen­ség, hogy, míg a kozár nép közt a pogányság mellett mind a három positiv vallásnak voltak hívoi, a kozár állam fejei, továbbá a törzsfok, az elokelok s a magasabb rangú katonák, szóval: a kormány-köröktol s az udvartól füg­goek, tán kevés kivétellel, mind zsidóhituek valónak. A zsidó hitnek tehát a kozárok közti elterjedése, vagy helyesebben ural­ma, nem annyira vallásos, mint politikai okokból történt. Ebbol azután könnyen megértheto az a tevékeny buzgalom is, melyet a kozár államfok a zsidó hit érdekében kifejtettek.

A khágánok, akik, mióta Mózes vallását elfogadták, egytol egyig héber, többnyire az ószövetség könyveibol köl­csönzött neveket viseltek, nem átallották ugyan, ha politikai vagy egyéb te­kintetek úgy kívánták, novéreiket és leányaikat a perzsa szultánoknak, a byzanczi császároknak, vagy mint Elod példáján láttuk, a pogány magyar vajdáknak noül adni: de azért minden módon azon voltak, hogy héber könyveket szerezzenek, országukba zsidó tudósokat édesgessenek, népü­ket a zsidó hitre taníttassák, zsinagógákat építsenek, más országokban la­kó zsidó hitfeleiket megvédjék, vagy a rajtuk ejtett sérelmeket meg­bosszulják, elsosorban pedig azon, hogy a zsidó vallást a szomszéd népek közt terjesszék. E törekvésükben, mely már azért sem lehetett tisztán vallásos, mivel a zsidó hit, mint olyan, a térítgetést soha sem ismerte, elvbol ismerni nem akarta, bizonyára az állam érdeke vezérelte oket elsosorban, mivel ok lé­vén a térítok, a zsidó vallással egyszersmind tekintélyük és befolyásuk is terjeszkedett a szomszéd népek között. Orosz forrásokból tudjuk, hogy a kozárok még 986-ban követséget küldöttek Kijevbe, hogy Vladimír nagy­herceget s általa a pogány oroszokat a zsidó hitre térítsék. A khágán, ki­nek hanyatlófélben levo birodalma akkor már a végromlás szélén állott, ez alkalommal kudarcot vallott ugyan, de elodei hasonló törekvéseit jobb siker koronázta. A zsidó-kozár állam, tekintélyénél és hatalmánál, vala­mint azon már említett körülménynél fogva, hogy a vallás dolgában közö­nyös pogányok más vallásra mindenkor könnyedén áttértek, a zsidó vallás érdekében a messze terjedo és tartós, még nem eléggé méltatott mozgal­mat idézett elo a különféle szomszéd országokban, ahol a zsidó hit tény­leg el is terjedt. Így a Kaszpi-tenger nyugati partjain, tehát a kozárok to­szomszédságában eso vidékeken. A Volga-melléki Bolgárországról az arab Sems-ed-Dín al-Mukaddesi 985-6 körül írott földrajzi munkájában azt állítja, hogy lakosai ,,mohamedánokká lettek, miután elobb zsidók vol­tak", más szóval: hogy a Volga-vidéki bolgárok csak a hanyatló kozár állam felbomlása után vették fel az iszlámot, míg azelott, azaz a kozár ál­lam virágzása idejében, zsidóhituek voltak. Ezen egykorú s részrehajlat­lan tudósítás érthetové teszi azt a különben oly meglepo jelenséget, hogy a 680 körül a Volga-vidékrol a Duna-vidékre szakadt bolgárok közt a zsi­dó vallás, mint láttuk, bár csak részben s csak eltorzított alakban, de azért mégis elég mélyen megfogamzott; megmagyarázza továbbá Cinnamus, bizánci történetíró amaz állítását is, hogy a Chalizhioknak nevezett Duna­melléki bolgárok, akikkel Il. Gejza idejében, 1152-ben, mint a magyarok szövetségeseivel találkozunk Belus bánnak Mánuel császár ellen indult seregében, ,,Mózes törvényeit, bár nem egészen tisztán, még mai napság is gyakorolják". S azon zsidó hittérítok, kik vagy huszonöt évvel a hon­foglalás elott, és nyilván már korábban is, Bolgárországban jártak-keltek és a bolgárokat sikeresen térítgették, alig lehettek mások, mint éppen zsi­dóhitu kozárok.

Mert egyéb zsidók, különösen a szomszéd országokban élok, már társadalmi és politikai viszonyaiknál fogva sem gondolhattak más hituek tömeges megtérítésére, mi különben még vallásos nézeteikkel is ellenkezett volna. Efféle térítgetési kísérleteket csak független és tekin­télyes állású zsidók tehettek, akiknek érdekükben volt, hogy más népeket is vallásukra térítsenek. Ilyen zsidók pedig a honfoglalást megelozo évti­zedekben csakis a zsidóhitu kozárok voltak, és ily térítgetési érdek csak róluk teheto fel, úgyhogy nagyon is valószínu, hogy a szóban forgó zsidó hittérítok kozárok voltak, s tán éppen a kozár khágán megbízásából mu­ködtek. Az a különféle alakban felmerült monda is, mely szerint Erdélynek már az osidokben lettek volna zsidó lakosai, nyilván szintén azokkal a kozá­rokkal függ össze, kiket a honfoglaló magyarok a Maros és Szamos közt találtak, hol még ma is létezik Kozár-vár és Kozár helység. Ezek osi ha­zájukban megmaradt véreitol, kik annyira buzgólkodtak a zsidó hit terjesz­tésén, e vallást annál könnyebben elfogadhatták, mivel virágzása idejében a kozár birodalom egész a Kárpátokig terjedt. Sot úgy látszik, hogy a kozárok közvetítése útján zsidó elemek s nézetek még magában a bizánci udvarban is lábra kaptak, és egyebek közt befolyással voltak talán a szent képek rombolására is, mely tudvalevoleg kiváló nagy szerepet játszott az e korbeli bizánci történelemben. A zsidó vallásnak a kozárok útján megindult terjeszkedése még akkor sem szunt meg, mikor az oroszok támadásai a X. század vége felé a kozár birodalmat megsemmisítették.

Mert a legyozött kozárok zsidó hitüket ter­mészetesen nem hagyták el azonnal, hanem, bár régi lakhelyeikben meg­maradtak, bár elmenekültek, még soká fenntartották. Így például tudjuk, hogy azoknak, akik egész Spanyolországig eljutottak, még unokáik is zsi­dók voltak. A szétuzött kozár néppel tehát számos zsidó elem jutott a szomszéd országokba, hol a meg nem szilárdult, szüntelen átalakulásban levo vallásos viszonyok közt, a zsidó hit érdekében, eddig még kelloen nem méltatott és tartós mozgalmat keltettek, vagy tán csak fenntartottak. A kozár birodalom meghódítása után sok kozár zsidó, részint, mint hadi­fogoly, részint mint bevándorló jutott Kijevbe: az orosz évkönyvek pedig éppen ezekrol a kijevi zsidókról beszélik, hogy vagy száz évvel késobb, 1124-ben, nagy zendülést keltettek azáltal, hogy ,,sok oroszt hitükre csábí­tottak". Petáchjah, a Regensburgból való híres zsidó utazó, beszéli, hogy jelen volt, midon 1180-1185 közt az Örményországban levo moschi he­gyekbol, azaz a Kaukázusból, követek érkeztek Bagdadba, az ottani zsidó exilarchához, hogy országuk számára zsidó tudósokat kérjenek tole, mivel fejedelmeik elhatározták, hogy áttérnek a zsidó hitre. Figyelemre méltó to­vábbá, hogy maguk a kozárok, mikor még önálló birodalmat alkottak, ha­sonló módon jártak el, és annak tudatában, hogy mint áttértek, a zsidó hi­tet csak felületesen ismerik, külföldrol zsidó tudósokat hívtak országukba, és vallásos oktatás végett szintén a babilóniai zsidó tekintélyekhez fordul­tak.

Az Európa és Ázsia határszélén, a Volga közelében lakó brutachok né­pe, mikor az Európába töro mongolok, által legyozetett, az utóbbiakhoz küldött szentszéki követnek bizonyára hitelt érdemlo s e tekintetben rész­rehajlatlan tudósítása szerint, még 1245-ben, úgy látszik több szomszéd­néppel együtt, zsidóhitu volt. Ha most tekintettel vagyunk e messze terjedo és tartós zsidó vallási mozgalomra, mely a kozároktól eredt, és szem elott tartjuk, hogy a kozá­rok, kik már politikai tekinteteknél fogva is a zsidó vallás terjesztésén annyira buzgólkodtak, hogy még a tolük távolabb eso, irányukban ellensé­ges s egészen más fajú oroszokat is meg akarták téríteni, más népeket pe­dig tényleg meg is téríttettek: elképzelhetjük-e, hogy ugyanezt meg ne kí­sértették volna a toszomszédságukban lakó, szövetséges és fajrokon ma­gyaroknál is? S a magyarok, akik kezdetleges pogányságukat oly könnyen elhagyták, e térítési kísérleteknek erosebben ellent álltak volna-e, mint a többi szomszédnépek, olyannyira, hogy e kísérleteknek éppen náluk nem volt volna semmi foganatja? A kozárok, mint láttuk, különös súlyt vetettek arra, hogy a magyarokat megnyerjék, s mentül szorosabban magukhoz fuzzék. Viszont a magyarok határozott elozékenységgel viseltettek a kozárok e törekvése iránt, s egész készséggel engedtek a kozár befolyásnak. Az elso magyar fejedelem vá­lasztása közvetve a kozár állampolitika muve volt. A kozár khágán, csak­hogy befolyását a magyarokra annál inkább biztosítsa, a fejedelemségre ne­kik eredetileg Elodöt ajánlotta, akinek már elobb egy elokelo kozár not adott volt feleségül, és nem Iehet semmi kétség benne, hogy Elod, ha az ajánlatot elfogadja, csakugyan meg is választatik. Magát Árpádot, Elod vo­nakodása után, szintén ugyancsak a kozárok ajánlata folytán és kozár szo­kások szerint emelték a fejedelemségre.

Mindezeket összes történetírók elismerik. S a magyarok, akik a rendezettebb állami viszonyok közt élo és náluk hatalmasabb kozároknak ily kiválóan nagy befolyást engedtek állami életükben, egyáltalán ne fogadták volna el a zsidó hitet, melyet a velök szö­vetséges, gyakran még sógorságban is élo kozárok mérvadó körei, különü­sen khágánjai s törzsfonökei vallottak? Nagyobb vagy kisebb részük e hitet, habár csak külsoleg, bizonyára elfogadta, vagy a pogány népek módjára, mint például a bolgároknál láttuk, legalább a maga hitével egybevegyítette. Ezen állítást legtekintélyesebb hazai történetíróink is részint közvetle­nül, részint közvetve, de azért elég határozottan s világosan, igaznak vall­ják. Tekintve ugyanis a magyarok és kozárok benso, baráti viszonyát és egymással való szoros összeköttetéseit, valamint azt, hogy az utóbbiak közt mohamedánok, zsidók és keresztények is voltak: egyhangúlag azt ál­lítják, hogy ,,így a magyarok közt amaz osibb székeikben ezen különbözo felekezetek létezhettek már", hogy mint kozár vérrokonaik és szomszédaik, úgy a magyarok közt is ,,e különféle vallási tanok ismerete" -tehát világo­san a zsidó vallási tanoké is - ,,elterjedve volt", sot hogy ,,határosaiknál a zsidó, mohamedán, keresztény hitek mintegy nyilvánosság jogával bírván. leheletlen, hogy éppen ismeretlenek maradtak volna a magyarok elott". Csakhogy e történetíróink különösen a keresztény vallásra nézve hangsú­lyozzák e körülményt, mivel éppen belole magyarázzák ki azt a türelmet, amellyel a régi magyarok a kereszténység iránt viseltettek. ,,Bizony", úgy­mond Szalay - miután konstatálta, hogy ,,a kilencedik században a mozaismus, az iszlám s a keresztény vallás széltében gyakoroltattak a kazár bi­rodalomban" - ,,bizony bajos volna velünk elhitetni, hogy a magyarok a IX. század végtizedében a keresztény kultuszt egyáltalában nem ismerték, sot hogy közöttük keresztények is nem találkoztak volna". A kereszténység azonban a kozárok közt csak kevéssel a magyarok elválása elott terjedt el, s akkor sem vert mélyebben gyökeret. Tehát még bajosabb volna velünk elhitetni azt, hogy a pogány magyarok közt ne találkoztak volna zsidók is, miután bizonyos dolog, hogy a kozár állam, mint olyan, zsidó állam volt, s hogy fejedelmei már politikai okoknál fogva is államvallásukat minden módon terjesztgették. Ha a Kaszpi-tenger mellékén lakó magyarok közt, legjelesebb hazai történetíróink szerint, keresztények is voltak, vagy legalább keresztény tanok is el voltak terjedve: akkor bizonyára még sok­kal több zsidó volt közöttük, illetoleg a zsidó tanok még sokkal inkább el voltak köztük terjedve. A magyarok és kozárok egymáshoz való viszonyát egy nevezetes ese­mény még szorosabbra fuzte.

Midon a magyarok még Etelközben laktak­tehát kevéssel azelott, hogy amaz útra keltek, mely oket Pannonföldre ve­zette -, a kozárok közt viszályok s belháborúk támadtak, minek következ­tében a legyozöttek a magyarokhoz menekültek, és hozzájuk csatlakozván, a magyarok hét törzsét egy nyolcadikkal szaporították. A magyarokhoz menekült e pártüto kozárokat, mint a majdnem egykorú, bíborban született Konstantin írja, ,,holmi kabaroknak", tán helyesebben magyarul: Káborok­nak nevezték. Egy gyakran ismételt, de valószínuleg tévedésen alapuló tudósítás még azt is állítja, hogy a kabarok példáját késobb, szintén belháborúk követ­keztében, még hét kozár nemzetség követte. De hogy a kabarok a magya­rokhoz csatlakoztak és Árpád hadait Pannóniába el is, kísérték, azt összes történetíróink történelmi ténynek ismerik el. Sot bizonyos az is, hogy az új haza megszerzése nem csekély részben az o érdemük is volt, amennyi­ben a magyarokhoz való csatlakozásuk ,,számtalan eros és hu rokon kart szerzett a magyar nemzetnek a honfoglalás nagy és nehéz munkájára". Abban az elsoségben, mely krónikáink szerint Árpád nemzetségéé, a Tu­rulé volt, ok is részesültek. A fent említett bizánci császári történetíró ugyanis azt mondja a magyarokkal egyesült kabarokról: ,,Minthogy erore és vitézségre kitunnek, a csatában elol vívnak, mint elso törzs" ; pár sorral késobb, pedig azt teszi hozzá: ,,Most tehát a kozároktól elpártolt kabarok a magyarok elso törzsét képezik." A honfoglaló magyarokkal együtt e hazá­ba bejött kozárok emlékét több magyar család- és helynév fenntartja,mind ekkoráig. Többen a kunokban vagy palócokban akarnak rájok is­merni. Azok után pedig, miket a kozárok zsidó hitérol fentebb elmondottunk, lehetséges-e, hogy a magyaroknak ezen kozár bajtársai közt is ne lettek volna zsidók? Ha, mint láttuk, a kozár fejedelmek, az udvari és katonai tisztviselok, az elokelok, de a nép nagy része is zsidó hitu volt: akkor ép­pen azon kozárok közt, akik a magyarokhoz csatlakoztak, ne lettek volna ily zsidóhituek? E kérdésre tárgyilagos s elfogulatlan történész alig fog nemmel felelhetni. Hunfalvy, aki szintén fölveti a kérdést, vajon zsidók ,,a magyarokkal jöttek-e be a kozároktól is, akiknek fo része a zsidó hitet val­lotta?" Azt mondja rá, hogy ,,azt nem lehet tudni", tehát lehetségesnek mondja, mindenesetre pedig azt teszi hozzá: ,,A zsidó hitu kozár, mint ha­dakozó nép, okvetetlen más vala, mintsem azon zsidó, aki a költözködo és foglaló magyarok közt is kereskedést uzhete". Bizonyára ,,más vala" az! Mert a zsidó kozár, származásra, nyelvre és elobbi vallására nézve, a ma­gyarral egy eredetu, ennek egy törzsrol szakadt közeli rokona, tehát nem nemzetiségére vagy eredetére, hanem csak vallására nézve volt zsidó.

Ez azonban nem gyengíti ama ténynek jelentoségét, melyet maga Hunfalvy is lehetségesnek tart, hogy Árpád honszerzo hadai közt, részint tán maguk a magyar-ok, részint pedig ezek kozár bajtársai közt, olyanok is voltak, akik a zsidó hitet vallották és az új hazában talált zsidók mellett, mint látni fogjuk, Magyararszág legrégibb zsidó lakosságának zömét képezték. E tétel, igaz közvetlen adatokkal nem bizonyítható. De a fent jelzett ide­vágó körülmények annyira döntok, és e tétel mellett annyi késobbi adat teszt közvetett, de azért elég határozott tanúbizonyságot, hogy bátran igaz­nak fogadhatjuk, még pedig annyival inkább, minthogy több felötlo s kü­lönben megmagyarázhatatlan történelmi tényt, de magának a magyarorszá­gi zsidók történetének elso századait sem érthetjük meg, hacsak ebbol a föltevésbol nem indulunk ki. Mindezekrol a következo fejezetben boveb­ben szólunk; egyelore csak annak a jellemzo körülménynek kiemelésére szorítkozunk, hogy régi magyar hagyomány szerint, ama száznyolc apróbb nemzetség közt, mely a honfoglaló magyar népet alkotta, egy Zsiday nem­zetség is volt. E hagyomány, úgy látszik, fenntartotta a régi magyarok zsi­dóhitu bajtársainak emlékét.

Magát a ,,zsidó" szót a magyarok valószínu­leg vagy közvetve a kozárok által, vagy pedig egyenesen az oroszoktól vették át, s ide hozták már magukkal. Ne gondoljuk azonban, hogy a zsidó vallás, illetoleg a zsidó vallású baj­társak valami nagyobb, állandóbb befolyást gyakoroltak volna a magyar nép szokásaira. A magyarok, kiknél a vallás fogalma egyáltalában nem ját­szott nagy szerepet, s kik a vallás dolgával nemigen szoktak tépelodni nagyban aligha törodtek sokat a saját feleik, vagy a hozzájok csatlakozott kozárok zsidóságával. Az elobbiek, bár a zsidó hitet elfogadták, véreik vol­tak és azok is maradtak; ami pedig az utóbbiakat illeti, beérhették azzal, hogy bennük, a zsidóhituekben, szintúgy mint a többiekben, bátor és har­cias bajtársakra találtak. Azok, kik a magyarok vagy kabarok közül a zsi­dó hitet vallották, nem zsidó pogány - mohamedán vagy keresztény - test­véreiktol semmiben sem különböztek, és a magyarokra annál kevésbé le­hettek nagyobb befolyással, mivel e népek vallásos közönyénél s harcias életmódjanál fogva, zsidó hitük aligha gyökerezett mélyen lelkükben, ha­nem nyilván csak némi külsoségekre szorítkozván, elég felszínes lehetett. Ugyanazzal a könnyuséggel, amellyel azt felkarolták, késobb nagy részben el is hagyták és fölcserélték a diadalmas kereszténységgel. A fodolog, pedig az, hogy azok, kik a zsidó hitet elfogadták, kozár illeto­leg magyar nyelvüket tovább is megtartották. Semmi nyoma annak, hogy köztük a héber nyelv is meghonosult volna. És ez különben már magától ér­tetodik, minthogy az ido tájt, mikor a kozárok a zsidó vallást elfogadták, a héber már sehol sem volt élo nyelv.

Maguk a született zsidók már régóta nem beszélték többé, hanem társalgási nyelvük világszerte azon népek nyel­ve volt, melyek között éltek. Így, jóllehet hogy a kozárok és a magyarok egy­más nyelvét kölcsönösen megtanulták, a zsidó vallásos életben eloforduló legközönségesebb és legszokásosabb héber szavak sem ragadhattak a ma­gyarokra, már azon egyszeru oknál fogva sem, mivel a zsidóhitu kozárok, akiktol ezeket megtanulhatták volna, maguk sem beszéltek héberül. E tényállást egyszer s mindenkorra szem elott kell tartanunk, ama régi s mindig újra felmerülo téves felfogás helyreigazítása, illetve kikerülése vé­gett, mely a magyar oskorból fennmaradt tulajdonneveket, sot egyéb ma­gyar szavakat is, a héberbol akarja magyarázni. Ily magyarázatokat, vagy helyesebben: szójátékokat, csak a hanghasonlatosság után ítélo felületes el­járás alkothat. A héber és a magyar nyelv közt nincs semmiféle összefüg­gés, sem benso nyelvészeti, sem pedig olyan, melyet a kozárok közvetítésé­re lehetne visszavezetni.


http://www.mazsihisz.com/tortenelem.phtml?tor=26
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Címkék: szomszédnépekkel, megsemmisítették, egybevegyítették, szövetségeseivel, összeköttetéseit, legközönségesebb, kereszténységgel, spanyolországig, bolgárországról, tanúbizonyságot, államvallásukat, helyreigazítása, szomszédságában, bolgárországban, elozékenységgel, tulajdonneveket, egybevegyítette, örményországban, összpontosítsa, megtanulhatták, államvallásnak, történetíróink, legszokásosabb, oroszországban, fejedelemségre, zsidóhituekben, megsemmisítése, megismerkedtek, hanyatlófélben, kiszoríttatván, elképzelhetjük, monotheistikus, terjesztgették, magyarázatokat, gyakoroltattak, tekintélyekhez, költözködo pogány, költözködo magyarok, zsidó vallás, kozár birodalom, zsidó val­lást, birodalmuk megsemmisítése, zsidó vallást, tatárok közt, magyarok közt, magyar nyelv, magyarok megérkezése, magyar zsidók, honfoglalás elotti, zsidók ugyanis, régi idokben, magyarokról egyáltalán, Habár Pannóniában, Volga-melléki Bolgárországról, Magát Árpádot,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Beney Zsuzsa - Tavasz  Rögtön puha Mézes Krémes  A hét szűk esztendő  Beney Zsuzsa - Balatoni elégia  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Föld napja április 22  Maradék idő  Facebookon kaptam  Mosolyogtál már ma?  Facebookon kaptam Cs Ildikótól  Vannak arcok  Jó éjszakát  Önmagaddal nem lehetsz elégede...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Krisztinától  Beney Zsuzsa - Álom  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Föld napja április 22  Alakot vált...  Pocsai Piroska - NE SIESS!  Az embernek a társa: hiányzik.  Facebookon kaptam  Rögtön puha Mézes Krémes  Facebookon kaptam  Nagyon furcsa szeretni valakit...  S a dalok tanulsága  Beney Zsuzsa  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Szép estét kedves látogatóimna...  Ma a legtöbb civilizált ember ...  Szép estét kedves látogatóimna...  A boldogság ült a világvégén  Facebookon kaptam Krisztinától  Messziről jött ember  A hét szűk esztendő  próbáljuk ki az őszinteséget  Facebookon kaptam  Szép estét kedves látogatóimna...  Facebookon kaptam  Minden gyerek jó.  Az idő elsodorja létezésünk  Facebookon kaptam  Kamarás Klára : Leszünk-e...?  Pillangó  A föld szépségéért  Idézetek a barátságról  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Alakot vált...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Krisztinától  Paul David Tripp Április 25  Esti kép  Facebookon kaptam  Alakot vált...  Facebookon kaptam Krisztinától  Nagyon furcsa szeretni valakit...  Minden szülő a lényével nevel.  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Mosolyogtál már ma?  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Gizike bar...  Ma a legtöbb civilizált ember ...  Volt egy...  Ébredj  Föld napja április 22  Ha így haladunk...  Emlék  Gábor Dénes gondolata  Szép estét  Facebookon kaptam  képre írva  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Önmagaddal nem lehetsz elégede...  Jó éjszakát  Facebookon kaptam  Búzaszentelés  Környezetvédelem  William Shakespeare idézet  Facebookon kaptam Gizike bar...  Beney Zsuzsa - Balatoni elégia  Facebookon kaptam  Beney Zsuzsa - Tavasz  Beney Zsuzsa  Facebookon kaptam  A könnyek összegyűjtése  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Mosolyogtál már ma? 
Bejegyzés Címkék
költözködo pogány, költözködo magyarok, zsidó vallás, kozár birodalom, zsidó val­lást, birodalmuk megsemmisítése, zsidó vallást, tatárok közt, magyarok közt, magyar nyelv, magyarok megérkezése, magyar zsidók, honfoglalás elotti, zsidók ugyanis, régi idokben, magyarokról egyáltalán, honfoglaló magyar, honalkotás elott, kozárok földjén, törzsrol szakadt, legbensobb viszony, orosz évkönyvek, elobbieket fehér, utóbbiakat fekete, eredeti szöveghez, könnyebb érthetoség, magyarok legtekintélyesebb, elokelo kozár, barátságos viszony, besenyok által, kozároktól távolabb, kozár khágán, régi szövetség, egész magyar, fejedelemségre legalkalma­sabbat, magyarok &#8222, összes tudományos, vallásos türelemnek, egész udvar, állami hi­vatalnokok, hadsereg tiszt­jei, zsidó hitet, pogány magyarok, zsidó vallással, ré­gi magyarokra, zsidó vallásnak, kozárok által, régi magyarokat, velük rokon, szívet kielégítobb, pogány kozárok, há­rom monotheistikus, zsidók vittek, kereszténység mindin­kább, országukban meghonosult, semleges zsidó, pogányság mellett, három positiv, kozár állam, magasabb rangú, udvartól füg­goek, zsidó hitnek, kozárok közti, kozár államfok, ószövetség könyveibol, perzsa szultánoknak, byzanczi császároknak, pogány magyar, zsidó hitre, rajtuk ejtett, szomszéd népek, térítgetést soha, állam érdeke, pogány oroszokat, végromlás szélén, zsidó-kozár állam, vallás dolgában, messze terjedo, különféle szomszéd, arab Sems-ed-Dín, hanyatló kozár, kozár ál­lam, zsi­dó vallás, magyarok szövetségeseivel, hon­foglalás elott, bolgárokat sikeresen, szomszéd országokban, honfoglalást megelozo, zsidóhitu kozárok, szóban forgó, osidokben lettek, kozá­rokkal függ, honfoglaló magyarok, kozárok közvetítése, bizánci udvarban, szent képek, kozárok útján, oroszok támadásai, kozár birodalmat, legyozött kozárok, szétuzött kozár, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 64003 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 4939
  • e Hét: 19169
  • e Hónap: 30280
  • e Év: 183776
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.